نقدی بر فیلم به وقت شام؛
120 دقیقه التهاب با طعم گروهک تروریستی داعش / تصاویر ناب و جلوههای ویژه در به وقت شام
"به وقت شام" ابراهیم حاتمی کیا نشان از نبوغ عالی او دارد. اثری که جلوتر از "بادیگارد" و "چ" است و به دور از هر گونه جریان انقلابی یا محافظه کارانه می تواند در جشنواره سی و ششم فیلم فجر جوایز متعددی کسب کند.
به گزارش راسخون به نقل از میزان، "به وقت شام" ابراهیم حاتمی کیا با موضوع حضور خلبانان ایرانی در خاک سوریه همزمان با تجاوز گروه تروریستی داعش در سال ۸۹ است. حضور حاج یونس به عنوان فرمانده پایگاه شکاری و پسرش علی که برای نجات و انتقال مردم جنگ زده سوریه از تدمر به دمشق تلاش کرده و در این میان با گروهک تروریستی داعش درگیر می شوند.
به وقت شام مخاطب را با خود همراه کرده و تا پایان فیلم با خود نگه می دارد. فیلم جدید ابراهیم حاتمی کیا از همان صحنه شروع تصویربرداری خود را به رخ می کشد و با تصاویر بسته از بخش های هواپیما فضای خاصی را به مخاطب ارائه می دهد.
به وقت شام از چند بعد قابل بررسی است. در کنار تصویربرداری، نورپردازی و جلوه های ویژه این فیلم در نوع خود تحسین برانگیز است. هنری که حاتمی کیا به واسطه آن جنایت ها و حربه های نظامی گروهک تروریستی داعش را به تصویر می کشد، موضوعی که تا کنون در سینمای ایران وجود نداشت.
گفت و گوی حاج یونس و علی در شب مهتابی که در سمتی ماه و در سمت دیگر تیر و ترکش و آتش به تصویر کشیده شده در حالی که پدر و پسر سیاه نشان داده می شوند از نظر تصویر فوق العاده است و با توجه به موضوع گفت و گوی پدر و پسر نماد بندگانی است که هر چقدر بزرگ باشند باز هم در برابر عالم هستی به حساب نمی آیند.
البته ابراهیم حاتمی کیا در فیلم به وقت شام نیز همچون گذشته به انتقال بینش خود به مخاطب پرداخته است اما با این تفاوت که در این فیلم بیشتر به بحث بین المللی دین پرداخته است به این معنی که برداشت های دینی و تضادهایی که بعضا به وجود آمده و باعث جنگ ها شده را بیان می کند.
بینش ابراهیم حاتمی کیا که همواره یکی از ابعاد آن دفاع مقدس و جهاد است در این فیلم نیز وجود دارد. زمانی که در گفت و گوی حاج یونس و علی حضور پدر در دفاع مقدس، جنگ بوسنی، لبنان و سوریه از سوی پسر نقد می شود و پدر تنها با آرامش از دوست داشتن پسرش می گوید.
در این فیلم صحنه های مختلف جنگی به یاری جلوه های ویژه مخاطب را میخکوب کرده است و در دل آن البته از تقابل دین و برداشت های مختلف آن سخن به میان گفته شده است.
همچنین در این فیلم مخاطب را با انواع گروه تروریستی داعش آشنا می شود. گروهکی که در درون خود دسته های مختلف دارد. نفتی، جهادی و تبلیغی از دسته بندی های گروهک تروریستی داعش بودند که در این فیلم به مخاطب معرفی می شوند.
شاید دسته ای از گروه تروریستی داعش که در این فیلم بیشتر از سایرین پرداخته می شود و در جنگ نیز از ابزار رعب و وحشت در جهان بوده داعش تبلیغاتی است که در قسمت های مختلف فیلم نماینده این دسته و کارهای او به تصویر کشیده می شود.
کارگردانی فوق العاده ابراهیم حاتمی کیا در فیلم "به وقت شام" را نمی توان نادیده گرفت. این کارگردانی در کنار اجرای بدلکاری و صحنه های اکشن توسط ارشا اقدسی به قوت این فیلم اضافه کرده است. موضوعی که در صحنه تلاش علی برای نجات پدرش و افرادی که در قفس حبس شده اند بیشتر نمود پیدا می کند. صحنه ای که التهاب زیادی را با خود به همراه داشته و مخاطب را با خود همراه کرده است.
صحنه های پرهیجان و ملتهب "به وقت شام" نقص در برخی بخش های فیلمنامه آن را پوشانده است. نکته ای که شاید بتوان در این باره به آن پرداخت موضوع درب هواپیماست که بسته نمی شود و در کل فیلم باز است. البته در صحنه ای حاج یونس اقدام به درست کردن درب می کند که لوله گاز شکسته می شود و از ادامه تعمیر منصرف می شود و بعد از آن نیز شرایطی پیش نمی آید که درب تعمیر شود و بسیاری از ماجراهای این فیلم به واسطه خراب بودن درب و باز بودن آن است.
آرامشی که در شخصیت حاج یونس با بازی هادی حجازی فر در فیلم "به وقت شام" ابراهیم حاتمی کیا به تصویر کشیده می شود نشان از تجربه او است. آرامشی که مخاطب را با خود همراه می کند. در نقطه مقابل شخصیت علی با بازی متفاوت بابک حمیدیان نشان از ایمان و تجربه کم اوست به نحوی که در صحنه های مختلف فیلم ترس و اضطراب او به تصویر کشیده می شود و پدر است که او را آرام می کند.
صحنه فوق العاده ماشین جنگی گروه تروریستی داعش که در میان مردم منفجر می شود و صحنه هدایت قفس ها با چتر نجات به خارج از هواپیما از صحنه های فوق العاده فیلم است که التهاب در مخاطب ایجاد می کند.
همچنین صحنه جدایی پدر از پسر و احترام نظامی علی به پدرش حاج یونس صحنه غم انگیز پایانی فیلم است که مفهوم نظامی دارد و در مخاطب تاثیر می گذارد.
نکته متفاوت و تامل برانگیز به وقت شام تیتراژ خاص و متفاوت این فیلم است که در نوع خود بی سابقه است. تیتراژی که تصاویری از داعش و شهرهای مختلف سوریه را نشان می دهد.
"به وقت شام" ابراهیم حاتمی کیا نشان از نبوغ عالی او دارد. اثری که جلوتر از "بادیگارد" و "چ" است و به دور از هر گونه جریان انقلابی یا محافظه کارانه می تواند در جشنواره سی و ششم فیلم فجر جوایز متعددی کسب کند. قطعا یکی از جوایز جشنواره سی و ششم فیلم فجر برای به وقت شام بازی فوق العاده بابک حمیدیان در نقش علی است که می تواند سیمرغ دیگری را برای او به همراه داشته باشد.
/2759/
تازه های اخبار
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}